Reklama 3d - cztery wymiary pracy

Długość, szerokość, wysokość i czas - cztery wymiary opisujące otaczającą rzeczywistość. Istnieją wprawdzie teorie, że wymiarów jest więcej (nawet 26 - teoria strun bozonowych) ale ja i tak miewam problemy z okiełznaniem pierwszych czterech więc nad innymi się na razie nie zastanawiam. Staram się jak najlepiej wykorzystywać dostępne wymiary w swoich zmaganiach z formowaniem materii, a efektami swoich wysiłków oraz doświadczeniem zdobywanym przy okazji, próbuję dzielić się tutaj.
Czasami są to ogólne wiadomości na temat jakiegoś zagadnienia lub produktu, czasami opisy drobiazgów, bo "diabeł tkwi w szczegółach". Bywają też posty nie związane bezpośrednio z moją pracą lub związane dość luźno. Mam nadzieję, że mój pamiętnik stanie się dla kogoś źródłem wiedzy, inspiracji lub miejscem wymiany poglądów.

Wykorzystywanie materiałów tutaj zawartych bez mojej zgody jest niedozwolone.

REKLAMY, SZYLDY, MAKIETY, WNĘTRZA



sobota, 21 stycznia 2012

Liternictwo pryzmatyczne

   Skoro tak eksponuję symbol 3d to chyba powinienem też coś napisać o szczegółach, które pomimo swej pozornie słabej widoczności, pomagają budować wyjątkowość naszych szyldów. Jednym z takich czynników jest pismo pryzmatyczne.
 W tym wypadku chodzi o trójkątny kształt przekroju poprzecznego litery.

Najczęściej spotykamy liternictwo 3d o przekroju prostokątnym - fot. 1 i 2.

Wprawdzie nie można odmówić temu rozwiązaniu przestrzenności (w końcu ma trzy wymiary) to jednak w środowiskach związanych z tą tematyką częściej nazywane jest 2,5d.
Między innymi dlatego, że do wykonania takiego elementu wystarczy ruch narzędzia w dwóch wymiarach. Czy będzie to piła ręczna, wyrzynarka czy obrabiarka cnc to narzędzie (brzeszczot, frez itp.) jest opuszczone na zadaną głębokość i prowadzone wzdłuż krawędzi i dopiero produkt finalny ma trzy wymiary.
Trochę inaczej ma się sprawa z prawdziwą obróbką 3d. Tutaj, w tym samym czasie, narzędzie może być prowadzone wzdłuż trzech osi – xyz. W naszym przypadku nie jest ważny sam proces tworzenia ale efekty.
Efektem mogą być, między innymi, litery o takim kształcie jak na fot. 3 i 4. 

Wiele osób pewnie nawet nie zauważyłoby tych różnic ale nie zawsze chodzi o to żeby kłuć oczy jakimś jednym spektakularnym efektem. Czasami użycie kilku nie rzucających się w oczy dodatków sprawia, że całość staje o dwie klasy wyżej.
Takim „drobiazgiem” jest pismo pryzmatyczne, które pozwala światłu wydobyć głębię i zwielokrotnić ilość efektów w zależności od kąta padania. Znane i stosowane od bardzo dawna w dwóch wersjach – wypukłej i wklęsłej, która była podstawową wersją napisów np. wykuwanych w kamieniu.
Oczywiście nie zawsze jest potrzebne a nawet wskazane stosowanie tego rozwiązania. Są projekty, które wyglądają lepiej z pismem płaskim.
Są też sytuacje gdy przekrój trójkąta mają elementy ozdobne np. labry w herbach. 
Ale o tym może innym razem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz