Skoro tak eksponuję symbol 3d to chyba powinienem też coś napisać o szczegółach, które pomimo swej pozornie słabej widoczności, pomagają budować wyjątkowość naszych szyldów. Jednym z takich czynników jest pismo pryzmatyczne.
W tym wypadku chodzi o trójkątny kształt przekroju poprzecznego litery.
Najczęściej spotykamy liternictwo 3d o przekroju prostokątnym - fot. 1 i 2.
W tym wypadku chodzi o trójkątny kształt przekroju poprzecznego litery.
Najczęściej spotykamy liternictwo 3d o przekroju prostokątnym - fot. 1 i 2.
Wprawdzie nie można odmówić temu rozwiązaniu przestrzenności (w końcu ma trzy wymiary) to jednak w środowiskach związanych z tą tematyką częściej nazywane jest 2,5d.
Między innymi dlatego, że do wykonania takiego elementu wystarczy ruch narzędzia w dwóch wymiarach. Czy będzie to piła ręczna, wyrzynarka czy obrabiarka cnc to narzędzie (brzeszczot, frez itp.) jest opuszczone na zadaną głębokość i prowadzone wzdłuż krawędzi i dopiero produkt finalny ma trzy wymiary.
Trochę inaczej ma się sprawa z prawdziwą obróbką 3d. Tutaj, w tym samym czasie, narzędzie może być prowadzone wzdłuż trzech osi – xyz. W naszym przypadku nie jest ważny sam proces tworzenia ale efekty.
Efektem mogą być, między innymi, litery o takim kształcie jak na fot. 3 i 4.
Między innymi dlatego, że do wykonania takiego elementu wystarczy ruch narzędzia w dwóch wymiarach. Czy będzie to piła ręczna, wyrzynarka czy obrabiarka cnc to narzędzie (brzeszczot, frez itp.) jest opuszczone na zadaną głębokość i prowadzone wzdłuż krawędzi i dopiero produkt finalny ma trzy wymiary.
Trochę inaczej ma się sprawa z prawdziwą obróbką 3d. Tutaj, w tym samym czasie, narzędzie może być prowadzone wzdłuż trzech osi – xyz. W naszym przypadku nie jest ważny sam proces tworzenia ale efekty.
Efektem mogą być, między innymi, litery o takim kształcie jak na fot. 3 i 4.
Wiele osób pewnie nawet nie zauważyłoby tych różnic ale nie zawsze chodzi o to żeby kłuć oczy jakimś jednym spektakularnym efektem. Czasami użycie kilku nie rzucających się w oczy dodatków sprawia, że całość staje o dwie klasy wyżej.
Takim „drobiazgiem” jest pismo pryzmatyczne, które pozwala światłu wydobyć głębię i zwielokrotnić ilość efektów w zależności od kąta padania. Znane i stosowane od bardzo dawna w dwóch wersjach – wypukłej i wklęsłej, która była podstawową wersją napisów np. wykuwanych w kamieniu.
Oczywiście nie zawsze jest potrzebne a nawet wskazane stosowanie tego rozwiązania. Są projekty, które wyglądają lepiej z pismem płaskim.
Są też sytuacje gdy przekrój trójkąta mają elementy ozdobne np. labry w herbach.
Takim „drobiazgiem” jest pismo pryzmatyczne, które pozwala światłu wydobyć głębię i zwielokrotnić ilość efektów w zależności od kąta padania. Znane i stosowane od bardzo dawna w dwóch wersjach – wypukłej i wklęsłej, która była podstawową wersją napisów np. wykuwanych w kamieniu.
Oczywiście nie zawsze jest potrzebne a nawet wskazane stosowanie tego rozwiązania. Są projekty, które wyglądają lepiej z pismem płaskim.
Są też sytuacje gdy przekrój trójkąta mają elementy ozdobne np. labry w herbach.
Ale o tym może innym razem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz